De komende vijf jaar zullen elektrische voertuigen die vanuit China worden geïmporteerd onderworpen worden aan invoerrechten tot 35%. Deze beslissing werd op dinsdag 29 oktober genomen door de Europese Commissie na de conclusies van een onderzoek naar de waardeketen van deze voertuigen en naar subsidies die als nadelig en oneerlijk voor Europese fabrikanten worden beschouwd.
Deze extra 35% belasting komt bovenop de bestaande 10% om de concurrentievoorwaarden te herstellen en te voorkomen dat producenten die profiteren van overheidssteun van de situatie kunnen profiteren. De beslissing heeft als doel bijna 14 miljoen banen te beschermen tegen de oneerlijke praktijken in de Chinese industrie.
Deze maatregel, die vanaf vandaag van kracht is, stuit echter al op tegenstand van China, dat heeft aangekondigd de zaak voor te leggen aan de Wereldhandelsorganisatie (WTO). China beschouwt deze nieuwe maatregel als protectionistisch en verklaarde dat het “alle nodige maatregelen zal blijven nemen om de legitieme rechten en belangen van Chinese bedrijven krachtig te verdedigen.” Maar zou de EU niet hetzelfde doen door haar eigen bedrijven te beschermen en te verdedigen? Met China lijkt het, zoals vaak het geval is, een kwestie van “doe wat ik zeg, maar niet wat ik doe.”
Ook al is dit een eerste stap in de bescherming van de Europese industrieën in deze sector, had een dergelijke daadkracht van de Commissie enkele jaren geleden nuttig kunnen zijn voor de markt van zonnepanelen.